De vanligaste frågorna - och självklart svaren!

Leveranstider & ordrar

Hur lång är leveranstiden?

Våra leveranstider varierar från smycke till smycke. Detta beror på att vissa smycken har Lotta redan skapat, medan andra måste Lotta skapa nya från grunden. 

I högsäsong (november, december, maj och juni) förlänger vi våra leveranstider. Dvs, nedanstående leveranstider gäller EJ i högsäsong.

Vi markerar varje smyckes leveranstid som SNABB eller LÄNGRE. Denna leveranstid motsvarar leveranstiden INNAN vi lämnar över ditt paket till posten. Därefter tar posten över fraktiden för dina älskade smycken.

SNABB: Det tar upp till 10-15 arbetsdagar innan vi lämnar din order till posten. Det tar ungefär 3-5 arbetsdagar för posten att leverera ditt paket efter det.

LÄNGRE: Det tar upp till 25-30 arbetsdagar innan vi lämnar din order till posten. Det tar ungefär 3-5 arbetsdagar för posten att leverera ditt paket efter det.

Leveranstider i högsäsong (nov, dec, maj, juni)

I november, december, maj och juni är våra leveranstider längre än vanligt. Detta beror på att vi har ett högt tryck på våra webbordrar och på antalet besökare i vår butik.

I högsäsong ändras därför leveranstiderna till följande:

SNABB: Det tar upp till 15 arbetsdagar innan vi lämnar din order till posten. Det tar ungefär 3-5 arbetsdagar för posten att leverera ditt paket efter det.

LÄNGRE: Det tar upp till 30 arbetsdagar innan vi lämnar din order till posten. Det tar ungefär 3-5 arbetsdagar för posten att leverera ditt paket efter det.

Hämta i butik

Du kan välja att hämta din order i vår butik när du lägger en beställning på vår hemsida. Vår butik ligger på Friggavägen 18 i Lidingö Centrum.

Under perioden 13 februari till och med 28 februari kommer vi hålla vår butik på Lidingö stängd eftersom vi kommer att stå på NK Stage i Stockholm. Under denna period kan man endast hämta sina ordrar i våran pop-up butik på NK.

Vart är min order?

Varubrev & REK är spårbara via kundportalen, postnord.se och i PostNords app.

Vad använder ni för leveransfirma?

Vi använder PostNord Varubrev eller PostNord Rek för att skicka våra paket. Från att vi lämnar in ditt paket hos PostNord tar det ca 3-5 arbetsdagar för PostNord att leverera ditt paket. Följ din order i PostNords app.

Jag har inte fått en orderbekräftelse

Ibland kommer inte alltid orderbekräftelsen fram till kunden och det kan bero på olika anledningar.

En av de vanligaste skälen brukar vara att man inte gått tillbaka till hemsidan efter att man signerat med Bank-ID. Så tänk på att alltid hoppa tillbaka för att se om köpet gått igenom!

Ibland hamnar orderbekräftelsen i skräpposten, så se till att dubbelkolla där!

Levererar ni utomlands?

Det gör vi! Vi levererar till alla länder inom EU. Alla köp utanför EU måste överstiga 3000kr för att köpet ska gå igenom. Gör du en retur och ordern underskrider 3000kr tar vi en avgift på 200kr.

Inga leveranser sker till Ryssland.

Vi står inte för någon tull utanför EU. Hämtas paketet inte ut och skickas tillbaka till oss i Sverige, står inte vi för några kostnader.

Alla köp utanför EU måste överstiga 3000kr. Gör du en retur och ordern underskrider 3000kr tar vi en avgift på 200kr.

Byte & Returer

Jag vill byta något jag köpt mot något annat

Det går att göra byten mot en kostnad på 100kr. Denna kostnad täcker returen till oss, hanteringskostander, administrativa kostnader och frakten tillbaka till dig. Gör ett byte: Returer & reklamationer

Jag vill byta storlek på mitt smycke

Det går att byta storlek mot en kostnad på 100kr. Denna kostnad täcker returen till oss, hanteringskostander, administrativa kostnader och frakten tillbaka till dig. Gör ett byte: Returer & reklamationer

Jag vill göra en retur

Tråkigt att du vill lämna tillbaka ditt smycke. För att göra en retur måste du ansöka om en retursedel i vår returportal. Se här Returer & reklamationer

Observera! Det kostar 100kr att göra en retur.

Frågor om ditt smycke

Mitt örhänge vill inte stängas ordentligt?

Har du ett Hoop-örhänge som inte vill stängas? Detta beror på att silver är ett mjukt material som måste tas hand om emellanåt.

Tryck försiktigt upp "piggen" du för igenom örat med ditt finger. Örhänget MÅSTE klicka för att det ska vara helt stängt.

För mer info, klicka här: Tips & trix

Vad är gulddouble?

Gulddouble är smycken gjorda i mässing med ett 18 karat guldlager på sig.

För mer info om gulddouble, klicka här: Ta hand om dina smycken

Är era smycken nickelfria?

Alla metaller innehåller nickel, vissa mer än andra. Om man är mycket allergisk mot nickel rekommenderar vi att man köper smycken i plast.

Våra smycken är tillverkade i 925 Sterling Silver, det bästa silvret man kan bära om man är känslig mot nickel. Vet du att du burit silversmycken tidigare utan problem borde våra också funka för dig. Har du reagerat när du använt silver tidigare rekommenderar vi dig att bära plast.

Är L8H-smycken gjorda i äkta silver?

Alla våra silver smycken är gjorda i 925 Sterling Silver. Detta är det bästa silvret man kan skapa smycken i.

För mer info om sterling silver, klicka här: Ta hand om dina smycken

Varför ser inte mina örhängen likadana ut?

Eftersom Lotta skapar alla smycken för hand kan inget bli identiskt. Allt ser olika ut!

Om du beställt ett smycke från oss tidigare och vill ha ett till som är så likt som möjligt? Maila oss på smycken@l8hasselblad.se med en bild på smycket och ditt ordernummer direkt efter du lagt din order.

Storleksguide

För mer info, klicka på denna länk: Storleksguide

Frågor om butiken

Har ni en fysisk butik?

Vi har en butik som ligger på Friggavägen 18, gente Lidingö Centrum.

Hitta oss på google maps: Vår butik

Vad är öppettiderna?

Vi är ett litet företag och håller öppet så ofta vi kan. Beroende på hög- eller lågsäsong varierar våra öppettider.

Här hittar du våra öppettider på hemsidan: Öppettider

Här hittar du våra öppettider på google: Öppettider google

Här hittar du våra öppettider på instagram: Öppettider instagram

Kontakt

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du kommer i kontakt med L8H Teamet genom att besöka oss i butik, ringa till vår butikstelefon, skriva till oss på sociala medier eller på mail.

För mer info klicka här: Kontakta oss

Hur kan jag samarbeta med er?

För att samarbeta med oss MÅSTE du ha minst 5.000 följare på Instagram eller 30.000 på TikTok.

Se våra samarbetsregler här: Samarbete

Övrigt

Hur gör jag en order?

1. Lägg produkten du vill ha i varukrogen.

2. Felicia

3. Felicia

4. Felicia

5. När du bekräftat ditt köp i Bank-ID måste du gå tillbaka din webbläsare. Annars får du ingen orderbekräftelse.

6. Se din orderbekräftelse i din mail-inkorg. Om du inte kan hitta den, kolla i din skräppost!

Kan man specialbeställa smycken av er?

Vi får många frågor om specialbeställningar. Självklart är det möjligt, men det kostar. Att ta fram ett smycke är den dyraste processen i smyckestillverkningen. Var därför medveten om att specialbeställningar brukar kosta mellan 8.000-15.000 kr i silver.

Om du vill special-beställa smycken, kontakta oss: här.

Tar ni emot prao-elever?

Vi älskar att ha prao-elever hos oss! Vi tycker det är ett otroligt roligt att lära ut men också få nya idéer av unga, kreativa personer.

Vi tar emot prao-elever i den mån av tid och arbetsuppgifter, och vi tar max emot två prao-elever per vecka.

Vill du ha en prao-plats hos oss? Maila till jobb@l8hasselblad.se och besvara frågorna här nedan:

- Vilken skola och årskurs går du i?

- Vilket är ditt favoritämne i skolan?

- Vad har du för intressen?

- Har du haft något jobb tidigare? Vad lärde du dig på den arbetsplatsen?

- Varför vill du praoa på just L8Hasselblad?

Har du fortfarande en fråga?

Kontakta oss